Alkuvuoden 2022 uutiskirje
Alkuvuotemme on ollut varsin tapahtumantäyteinen: olemme aloittaneet monien blogisarjojen julkaisun, toteuttaneet useita mielenkiintoisia asiakasprojekteja, palkanneet uutta henkilöstöä sekä liittyneet alan keskeisiin järjestöihin.
Ajankohtaisia aiheita tiedolla johtamisesta
Periaatepäätös tiedon hyödyntämiseksi ja avaamiseksi valtionhallinnossa
Valtioneuvosto hyväksyi 17. maaliskuuta yleisistunnossaan periaatepäätöksen tiedon hyödyntämiseksi ja avaamiseksi valtionhallinnossa. Periaatepäätös toimeenpanee osaltaan hallitusohjelman tietopoliittisia tavoitteita linjaamalla strategisia tavoitteita tietopolitiikalle ja luomalla tiekarttaa sen toimeenpanolle.
Valtiovarainministeriön tietopolitiikkayksikön johtava asiantuntija Olli-Pekka Rissanen kuvaili Tietokiri-hankkeen päätöstilaisuudessa esityksen ja koko hallitusohjelman tietopolitiikan avaavaan täysin uutta politiikan lohkoa (tietopolitiikka), jota voidaan luonnehtia uudenlaiseksi yhteiskuntapolitiikaksi. Tietopolitiikka on siis merkittävä uusi avaus politiikan kentällä ja se on vasta alkutaipaleellaan. Periaatepäätöksen tarkoitus pähkinänkuoressa on helpottaa tiedon avaamista, jakamista ja hyödyntämistä julkishallinnossa. Tämä tapahtuu ehdottamalla toimia, jotka poistavat esteitä ja luovat mahdollisuuksia tiedon hyödyntämiselle.
Periaatepäätöksen sisällöstä etenkin tiedolla johtamisen strategisen kehittämisen näkökulmasta enemmän blogissamme “Tiedolla johtamisen suuntia julkishallinnossa: Osa 3”.
Tietokiri
Tietokiri -hankkeen vaihe 2 tuli päätökseensä. Hankkeen tuotoksiin voi käydä tutustumassa täältä.
Tiedolla johtamisen vastuita ja tehtäviä koskien on huomionarviosta, että Valtionkonttorilla on keskeinen rooli valtionhallinnon tietojohtamisen kehittämisessä (myös nyt lakisääteinen tehtävä edistää tietojohtamista ja toteuttaa data-analyysejä). Virastot voivat siis yhteydessä Valtiokonttoriin data-analyysitarpeidensa kanssa, mutta myös kuntien datalla on toteutettu tietotuotteita (tutkihallintoa.fi).
Voit tutustua Tietokiri-hankkeen päätöstilaisuuteen tarkemmin täältä.
Juuse Montonen, Co-Founder
juuse.montonen@creatido.fi
040 086 1260
Näkökulmia tiedolla johtamiseen
Mitä jokaisen johtajan tulee tietää tiedolla johtamisesta? – Tiedolla johtamisen filosofia
Enemmän kuin johtamisjärjestelmä, tiedolla johtaminen on pikemminkin parhaimmillaan kokonaisvaltainen ja yhteensitova johtamisfilosofia. Se on erityisesti tapa ajatella, jäsentää ja hahmottaa ympäröivää maailmaa. Se on tapa kehittää ja luoda uutta.
Strateginen tiedolla johtaminen – Matkalla tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi
Minulta kysytään usein, mitä on strateginen tiedolla johtaminen? Entä mikä on esiin nostamamme termi IDO-matka (Insight Driven Organisation Journey)? Ja toisaalta, mitä Creatido oikein tekee käytännössä?
Tiedolla johtamisen suuntia julkishallinnossa: Osa 1
Maailmantilaa ja organisaatioiden toimintaympäristöä kuvataan nopeasti muuttuvaksi, ennakoimattomaksi ja kompleksiseksi. Muutoksen matkassa pysyminen vaatii uudistumis- ja mukautumiskykyä, uusia tapoja toimia ja ajatella sekä uusia työkaluja ja rakenteita näiden tueksi.
Asiakastarinoita matkalla tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi
Satasairaala
Tiedolla johdettu asiakas- ja henkilöstökokemus
“Olemme Satasairaalassa nostaneet asiakas- ja henkilöstökokemuksen johtamisen yhdeksi tärkeäksi kehityskohteeksi. Syksyllä 2021 käynnistimme projektin, jossa tunnistettiin kypsyysanalyysin avulla tiedolla johtamisemme nykytila, vahvuudet ja kehittämistarpeet. Kypsyysanalyysin pohjalta laadimme asiakas- ja henkilöstökokemuksen tiedolla johtamisen strategian ja koulutimme henkilöstöä Creatidon johdolla”, toteaa Satasairaalan asiakaspalvelupäällikkö Mari Viljanen-Peuraniemi.
Tunnustusta pitkäjänteiselle kehittämiselle jo aiemmin
Satasairaala on jo vuosien ajan tunnistanut asiakas- ja henkilöstökokemuksen merkityksen ja nostanut asiakas- ja henkilöstökokemuksen korkealle strategiassaan. Asiakaskokemusta on mitattu vuodesta 2017 lähtien, jotta sitä voitaisiin tehokkaasti myös kehittää. Tämä kehittymistavoite ulottuu nykyään asiakaskokemuksen lisäksi myös henkilöstökokemukseen.
Asiakaskokemuksen kehittämiseksi Satasairaala on jo tehnyt hienoa työtä, mistä he saivat tunnustusta vuoden 2019 kansainvälisessä IHF:n (International Hospital Federation) kilpailussa. Satasairaala ansaitsi tuolloin tunnustuspalkinnon asiakaskokemuksen johtamisen ja palvelukulttuurin kehittämisen kategoriassa.
Creatido-uutisia
Uusi työntekijä
Tammikuun alussa meillä aloitti uusi työntekijä, Jenna, joka työskentelee yrityksemme markkinoinnin parissa.
Häneltä löytyy jo aiempaa kokemusta markkinoinnista sekä opintojen että töiden kautta, minkä lisäksi Jenna opiskelee tietojohtamista Tampereen yliopistossa.
Pakettikampanja
Suunnittelimme myös pakettikampanjaa koko alkuvuoden ja homma saatiin vihdoin maaliin maalis-huhtikuun vaihteessa.
Asiakkaillemme lähti pieni infopläjäys meistä, vihko, kynä sekä suklaa, jotka kaikki toivottavasti tuovat iloa matkalle tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi.
Lahjojen pakkaus sujui joutuisasti hyvällä porukalla!
Alan järjestöjen jäsenyys
Olemme kevään aikana liittyneet alan merkittävien järjestöjen jäseneksi. Olemme nyt sekä Tietojohtaminen ry:n että Tietojohtamisen verkosto ry:n jäsen, sillä haluamme edistää tiedon käyttöä ja hyödyntämistä niin omassa toiminnassamme kuin yhteiskunnassa laajemminkin.
Mahtavaa olla näiden järjestöjen toiminnassa mukana!
Creatido Kauppalehti-liitteessä
Viimeisimpänä, meidät on voinut nähdä Kauppalehti-liitteessä. Liitteen viimeinen sivu keskittyi tiedolla johtamiseen, joten myös me olimme mukana.
Juttu sisältää Creatidon ajatuksia tiedolla johtamisen strategisesta kehittämisestä. Artikkelin voit käydä lukemassa myös digitaalisessa muodossa Businessoppaasta.