Tiedolla johtamisen strategian painopisteen valinta
Aikaisemmissa kirjoituksissamme olemme pyrkineet avaamaan sitä, mitä tiedolla johtaminen on: sen tulisi olla enemmän ”johtamista” kuin ”tietoa” tai tietojohtamisen käsitettä käyttäen enemmän ”tiedolla” kuin ”tiedon” johtamista.
Olemme korostaneet, että kokonaisvaltaisesti ja ihmislähtöisesti (ei ainoastaan teknosentrisesti) ymmärrettynä tiedolla johtaminen antaa edellytykset organisaation uudistumis- ja mukautumiskyvylle muuttavassa maailmassa. On tunnistettava, että organisaatiot ovat toimialasta riippumatta kompleksia sosioteknisiä systeemejä. Tiedolla johtamista kehittäessä on huomioitava sekä sosiaalinen että tekninen systeemi.
Tiedolla johtamisen kehittämistä olemme korostaneet enemmänkin matkana (IDO-matka) kuin kertasuoritteena. Tiedolla johtamisen kypsyyden ja kyvykkyyden pitkäjänteistä, systemaattista ja kokonaisvaltaista kehittämistä kohti organisaation määrittämää tiedolla johtamisen tavoitetilaa.
Ensimmäisenä askeleena kasvupolulla tiedolla ohjautuneeksi organisaatoksi olisi hyvä pohtia ja valita oman organisaation painopiste tiedolla johtamiselle.
Organisaation strategia ja liiketoiminnan luonne painopistettä määrittävinä tekijöinä
Ensimmäinen omalle organisaatiolle esitettävä kysymys on, että nähdäänkö tiedon tuottavan tulevaisuudessa lisäarvoa liiketoiminnalle. Jos vastaus on kyllä, on katse kohdistettava tämän jälkeen organisaation tavoitteisiin ja liiketoiminnan luonteeseen.
1. Organisaation tavoitteet (strategia)
Tiedolla johtamisen funktio on auttaa organisaatiota sen tavoitteiden toteutumisessa. Näin myös tiedolla johtamisen strategian tulee kiinnittyä voimakkaasti koko organisaation johtamiseen. On siis luontevaa, että painopisteiden valinnassa lähdetään siitä, mitä organisaatio tavoittelee tulevaisuudessa ja mikä rooli tiedolla on näiden tavoitteiden saavuttamisessa.
Keskeisinä kysymyksinä siis ovat, pyritäänkö tiedon avulla:
- Nykyisen toiminnan optimointiin, toiminnan tehostamiseen ja kannattavuuden maksimointiin jatkuvan parantamisen toimintatapoja hyödyntäen,
- Tunnistetun muutoksen johtamiseen kasvun mahdollistamiseksi tai halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi ketterästi kehittäen vai
- Tulevaisuuden tutkimiseen, oppimiseen ja ennakoimiseen pitkän aikajänteen kilpailukyvyn mahdollistamiseksi.
2. Liiketoiminnan luonne
Organisaation toimiala, liiketoimintamalli ja liiketoiminnan luonne määrittävät sen, millaista tietoa organisaatiolla on käytössä tai saatavilla hyödynnettäväksi, millä tavalla se tuottaa eniten arvoa ja miten sitä pitää johtaa.
Synnyttääkö teidän liiketoimintanne tai liiketoiminnan kannalta olennainen toimintaympäristönne suuria määriä eksaktia dataa? Onko liiketoimintanne skaalautuvaa, volyymituotteisiin ja
-tuotantoon pohjautuvaa? Syntyykö hyödynnettävää dataa valtavia määriä esimerkiksi koneiden välisessä kommunikaatiossa tuotantoprosesseissa, ostoissa tai logistiikassa, mahdollistaen muun muassa tekoälyyn ja koneoppimiseen pohjautuvat ratkaisut?
- Jos vastaus on kyllä, tulee strategiassa painottaa big dataa (kodifiointistrategian mukaisia asioita). Tässä tapauksessa painopiste ja panostukset kannattaa todennäköisesti suunnata dataan, analytiikkaan ja teknologiaan sekä niiden johtamiseen ja valjastamiseen tuottamaan arvoa liiketoiminnalle.
Pohjautuuko liiketoiminanne räätälöityihin asiakaskohtaisiin ratkaisuihin ja uniikkiin asiantuntijuuteen, eikä datan määrä ole yhtä merkittävä? Onko työntekijöiden hallussa oleva hiljainen tieto merkittävämpi osa tietopääomaa kuin data?
- Jos kyllä, tulee strategiassa painottaa small dataa (personointistrategian mukaisia asioita). Tässä tapauksessa tiedolla johtamisen mahdollisuudet nojautuvat voimakkaammin näkemykselliseen tietoon ja erottautuvuuteen, joka edellyttää eri tietolähteiden yhdistelyä, ihmislähtöisempää ja dialogisempaa lähestymistapaa, hiljaista tietoa sekä luovaa ongelmanratkaisua. Painopiste on tiedossa, ihmisessä, tulkinnassa, vuorovaikutuksessa, luovuudessa, innovatiivisuudessa ja oppimisessa.
Organisaation strategia ja liiketoiminnan luonne määrittävät sen, tuleeko tiedolla johtamisen strategiassa keskittyä datalähtöistä liiketoimintaa vai organisaation tiedolla johtamista tukeviin asioihin. Lähtökohtaisesti molemmat ulottuvuudet tulee huomioida, mutta painopiste voi asettua toiseen.
Datalähtöistä liiketoimintaa tukevassa tiedolla johtamisen strategiassa korostuvat kodifiointistrategian mukaiset asiat ja strategia muistuttaakin sisällöllisesti datastrategiaa. Tässäkin tapauksessa strategian tulisi tarjota keinoja tiedon, teknologian ja ihmisten yhdistämiseksi palvelemaan organisaation tavoitteita tiedolla johtamisen avulla, eikä strategia saisi jäädä ainoastaan API-linjauksiksi tai ratkaisuarkkitehtuurin tavoitetilakuvauksiksi.
Organisaation johtamista tukevassa tiedolla johtamisen strategiassa painottuvat personointistrategian mukaiset asiat, sillä organisaation kehittäminen ja johtaminen ei koskaan tapahdu täysin datalähtöisesti, vaan ihmiset luovat organisaation olemuksen ja kyvyn tuottaa esimerkiksi uusia innovaatioita.
Kokonaisuudessaan tiedolla johtamisen strategian tulisi sisällöllisesti ottaa aina johdonmukaisesti kantaa koko tiedolla johtamisen viitekehyksen keskeisiin elementteihin. Strategia voi kuitenkin keskittyä osa-alueisiin, jotka edesauttavat organisaation strategisiin tavoitteisiin pääsemistä, liiketoiminnan luonne huomioiden.
Kirjoittaja
Juuse Montonen, Co-Founder
juuse.montonen@creatido.fi
040 086 1260