Skip to content
Creatido
  • Creatido
  • Tiedolla johtaminen
  • Meistä
  • PalvelutExpand
    • Strateginen kehittäminenExpand
      • Kypsyysanalyysi
      • Strategia
    • Rakenteet ja toimintamalliExpand
      • Toimintamalli
      • Kokonaisarkkitehtuuri
      • Mittaristo
    • Datalähtöinen liiketoimintaExpand
      • Datastrategia
      • Datan hallintamalli
      • Ratkaisuarkkitehtuuri
    • KoulutuspalvelutExpand
      • Koulutukset
      • Keynote-puheenvuorot
  • Asiakkaamme
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä
Creatido

Loppuvuoden 2022 uutiskirje

20.12.202221.12.2022

Olemme syksyllä julkaisseet uusia blogikirjoituksia ja asiakastarinoita, minkä lisäksi olemme saaneet tiimiimme uuden lisäyksen. Myös tavaramerkkihakemuksemme on mennyt läpi ja olemme päässeet viettämään Creatidon ensimmäisiä pikkujouluja!

Ajankohtaisia aiheita tiedolla johtamisesta

Kuntien tiedolla johtamisen tila -selvitys

Syksyllä aloitettu Julkisen hallinnon tiedolla johtamisen tila -selvitys laajenee myös kuntiin! Kuntien osalta selvitys toteutetaan ensi vuoden puolella ja valmistelut sen käynnistämiseksi on jo aloitettu.

Tällä hetkellä käynnissä oleva selvitys keskittyy valtionhallintoon, mutta ensi vuonna selvitys toteutetaan myös kuntien osalta. Näin julkisen hallinnon tiedolla johtamisen tila pystytään selvittämään kokonaisvaltaisemmin. 

Valtiovarainministeriön keväällä 2020 asettama tiedon hyödyntämisen ja avaamisen hanke (TiHA) päättyi

Kirjoitimme aikaisemmin tänä vuonna  tiedon hyödyntämisen ja avaamisen hankkeen sisällöstä ja merkitysestä osana tietopolitiikkaa (Tiedolla johtamisen suuntia julkishallinnossa: Osa 3 Tietopolitiikka on uudenlaista yhteiskuntapolitiikkaa).

Hankkeen tavoitteena on ollut laatia ehdotus tiedon hyödyntämisen ja avaamisen strategisista tavoitteista julkiselle hallinnolle toimeenpantavaksi sekä valmistella ja toteuttaa tiedon hyödyntämistä ja avaamista edistäviä toimenpiteitä. 

Ulkopuolisessa loppuarvioinnissa hankkeen nähtiin toteutuneen pääosin suunnitellusti ja sen tuotosten sekä tukevan että tarkentavan kansallista tietopolitiikkaa. Hankkeen keskeisiä tuotoksia ovat esimerkiksi kansalliset tiedon laatukriteerit, tiedon jakamisen toimintamalli ja julkisen hallinnon rajapintaperiaatteet. 

Aikaisemmassa kirjoituksessa nostimme, että periaatepäätöksen tavoitteet keskittyivät pääosin ns. tiedon johtamisen alueelle, mutta merkittävinä uusina avauksina ovat tavoitteet liittyen tiedon hyödyntämisen asettamiseksi osaksi organisaation strategiaa ja tiedon arvon ja vaikuttavuuden hyötyjen tunnistamiseen: 

  • Tavoite 2.2 Päätavoite: Tiedon yhteiskunnallinen arvo ja vaikuttavuus sekä hyödyntämisen ja avaamisen tuomat hyödyt on tunnistettu.  
  • Tavoite 2.3 Päätavoite: Organisaatioiden strategia tukee tiedon hyödyntämistä ja avaamista.  
  • Alatavoitteet: 
    • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen on strateginen tavoite.  
    • Tiedon hyödyntämisen ja avaamisen toimenpiteet on määritelty.   

Tässä kohtaa on vaikea arvioida hankkeen merkitystä tiedolla johtamisen kannalta laajemmin, mutta toteutuessaan muun muassa edellä mainitut tavoitteet veisivät strategista tiedon hyödyntämistä valtavasti eteenpäin. Tässä niin kuin kaikissa politiikkatoimissa implementointi ja sille varattu resursointi sekä velvoittavuus ovat varmasti avainasemassa. Toisaalta olemme Creatidolla huomanneet, että näitä suuntaviivoja on lähdetty julkishallinnossa toteuttamaan oma-aloitteisestikin. Tiedolla johtamisen strategioita, tiekarttoja ja kypsyysarvioita toteutetaan organisaation oman toiminnan tarpeista ja tiedolla johtamisen ympärille organisoidutaan systemaattisesti. 

Hankkeen sivut ja loppuraportti: 
https://vm.fi/-/tiedon-jakamiseen-ja-laadun-kehittamiseen-aiempaa-paremmat-edellytykset 

Barc datakulttuuri selvitys

Barc julkaisi mielenkiintoisen raportin datakulttuurista: ”BARC DATA CULTURE SURVEY: HOW TO LIBERALIZE DATA ACCESS TO EMPOWER DATA USERS TOPICAL SURVEY 23”. Kyselytutkimuksen otanta oli 384 vastaajaa, pääosin Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Vastaajien rooleina olivat lähinnä erilaiset IT- ja datalittännäiset tehtäväkuvat (Manager for data/BI/analytics from IT department yms)

Raportin alkusanoissa todetaan suosittu sanonta ”datakulttuuri syö datastrategian aamupalaksi”. Paraskaan datastrategia ei pysty saavuttamaan tavoitteitaan, jos datakulttuuri ei tue sen toteutumista. Ihmisten on muutettava ajattelutapaansa ja käytöstään, jotta organisaatio voisi hyötyä hyödynnettävissä olevasta kasvavasta datan määrästä.

Raportista nostoina:

  • Enemmistö luottaa datan ja mututuntuman (gut feeling) yhdistelmään (noin 50% vastaajista). 18% luottaa kuitenkin pääosin kokemukseen ja mututuntumaan!
  • Parhaan a-luokan (in-class companies) yrityksistä (määritelmää tälle ei tainnut löytyä, mutta tarkoittanee kasvaneita ja kannattavia yrityksiä) 74% luottaa dataan ja tekevät päätöksiä puhtaasti datan perusteella. Datan hyödyntämisen ja menestymisen välillä näyttäisi olevan siis yhteys!
  • Valtaosa näkee datan potentiaalisena arvontuottajana liiketoiminnalle (asset).
  • Datakulttuurilla tavoitellaan ennen kaikkea:
    • Parempaa päätöksentekoa (49% saavuttanut jo hyötyjä, 72% tavoittelee hyötyjä tulevaisuudessa).
    • Jatkuvaa prosessikehitystä datalla (37% saavuttanut jo hyötyjä, 59% tavoittelee hyötyjä tulevaisuudessa).
    • Kustannusten laskemista datan avulla ( 36% saavuttanut jo hyötyjä, 63% tavoittelee hyötyjä tulevaisuudessa).
  • Barcin viitekehyksen datakulttuurin peruspilarit datastrategia, data governace ja datan saatavuus (access) koettiin myös vastaajien kesken tärkeimpinä ja eniten jo toteutettuina työkaluina. Kuitenkin vain 34% organisaatioista koki, että datastrategiaa ja datan hallintaa on pystytty implementoimaan.

Mielenkiintoinen raportti kaiken kaikkiaan ja vahvistaa jälleen meidänkin olettamuksia datakehittämisen ja meidän termeillä tiedolla johtamisen nykytilasta ja tulevista suunnista. Datan hyödyntämisen tuoma hyöty erityisesti päätöksenteon tukena vahvistaa sitä ajatusta, että nimenomaan tiedolla johtaminen on tärkeimpiä datan soveltamiskohteita organisaatioissa, datalähtöisen liiketoiminnan (tuotteet ja palvelut) rinnalla.

Raportin pääset lukemaan: https://barc-research.com/research/data-culture-survey-23/

Juuse Montonen, Co-Founder
juuse.montonen@creatido.fi
040 086 1260

Näkökulmia tiedolla johtamiseen

Tiedolla johtaminen – hyvinvointialueiden pelastus vai tuulenpuhallus?

Tiedolla johtamisen harteille on tulevien hyvinvointialueiden onnistumisessa ladattu paljon. Jos ja kun sen mahdollistama lisäarvo halutaan valjastaa käyttöön, tulee painopiste siirtää mahdollisimman nopeasti tiedon johtamisesta tiedolla johtamiseen ja sen strategiseen kehittämiseen.

Lue lisää

Tiedolla johtamisen strategian painopisteen valinta

Tiedolla johtamisen kehittämistä olemme korostaneet enemmänkin matkana (IDO-matka) kuin kertasuoritteena. Tiedolla johtamisen kypsyyden ja kyvykkyyden pitkäjänteistä, systemaattista ja kokonaisvaltaista kehittämistä kohti organisaation määrittämää tiedolla johtamisen tavoitetilaa. 

Ensimmäisenä askeleena kasvupolulla tiedolla ohjautuneeksi organisaatoksi olisi hyvä pohtia ja valita oman organisaation painopiste tiedolla johtamiselle.

Lue lisää

Asiakastarinoita matkalla tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi

Careeria

Koulutusalojen suunnittelu ja ennakointi tietopohjaisesti, työelämän tarpeet huomioiden

Careerian tavoitteena oli päivittää ja kirkastaa vuoden 2022 aikana tulevien vuosien strategiaansa vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden toimintaympäristöä ja sen vaatimuksia kestävän ja vaikuttavan perustehtävän toteuttamisessa. Careerialla on tiedostettu, että muutoksen johtaminen edellyttää entistä parempaa ymmärrystä toimintaympäristön suunnasta mm. työvoiman tarpeiden kehityksessä, rahoituskriteereistä ja niiden vaikutusyhteyksistä sekä tiedosta, jolla toimintaa voidaan systemaattisesti ja johdonmukaisesti johtaa kohti asetettavia tavoitteita.

Lue lisää

Creatido-uutisia

Datan ja analytiikan huippuasiantuntija Creatidon tiimiin

Jan-Erik Müller aloitti meillä lokakuussa vahvistaen merkittävästi asemaamme johtavana tiedolla johtamisen asiantuntijaorganisaationa Suomessa.

Jan-Erik siirtyi Creatidolle Fujitsun Data- ja analytiikkajohtajan tehtävästä ja hänen osaamisensa täydentää kyvykkyyttämme konsultoida asiakkaitamme tiedolla johtamisen kokonaisuudessa.

CREATIDO-tavaramerkki

Syksyllä saimme myös rekisteröityä virallisesti CREATIDO-tavaramerkin!

Tätä saavutusta juhlistettiin Innovation Homella kuohuvan kera, sillä Creatidosta tuli viikon onnistuja tavaramerkkiuutisten myötä.

Creatidon ensimmäiset pikkujoulut

Viimeisimpänä, pääsimme viettämään Creatidon ensimmäisiä pikkujouluja!

Ilta alkoi Unfold Finlayson -seikkailupelillä, jonka pulmat ratkesivat ripeästi nokkelalla tiimillä. Myöhemmin ilta jatkui tunnelmallisessa Ravintola Kajossa.

Kokonaisuudessaan erittäin onnistuneet pikkujoulut hyvällä porukalla!

Tilaa uutiskirje!

Tietosuojaseloste

© 2023 Creatido

  • Creatido
  • Tiedolla johtaminen
  • Meistä
  • Palvelut
    • Strateginen kehittäminen
      • Kypsyysanalyysi
      • Strategia
    • Rakenteet ja toimintamalli
      • Toimintamalli
      • Kokonaisarkkitehtuuri
      • Mittaristo
    • Datalähtöinen liiketoiminta
      • Datastrategia
      • Datan hallintamalli
      • Ratkaisuarkkitehtuuri
    • Koulutuspalvelut
      • Koulutukset
      • Keynote-puheenvuorot
  • Asiakkaamme
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä