Datasta arvoa tuoteajattelulla
Viime aikoina kuumaksi aiheeksi data-asiantuntijoiden keskusteluissa blogeissa, konferensseissa ja LinkedInissä on noussut ajatus “datatuotteista”. Usein datatuotteiden yhteydessä puhutaan ajattelutavan muutoksesta tiedonhallinnassa ja uudenlaisesta tavasta organisoitua datan ympärille – mutta mistä tarkalleen on kyse?
Tuoteajattelussa ei sinänsä ole mitään uutta. “Normaalilla” softapuolella on jo vuosikymmeniä tunnettu tuotehallinnan ja tuoteomistajuuden käsitteet, ja erilaisia koulutuksia, sertifikaatteja ja rooleja vilisee joka puolella. Sovelluskehityksessä on hyvin tiedossa, että asiat etenevät parhaiten silloin, kun kaikilla on selvä käsitys tuotekokonaisuudesta jota kehitetään, kohderyhmistä ja käyttötapauksista joita varten tuotetta kehitetään, ja kehitystyön priorisoinnista.
Datamaailma on kuitenkin tapansa mukaan heräillyt tähänkin teemaan jälkijunassa, aivan kuten aiemmin esim. DevOps-aiheisiin. Suurimman sykäyksen tuoteajattelun tuomiseksi dataan on lähiaikoina tuottanut Data Mesh, Zhamak Deghanin muutama vuosi sitten kehittämä metodologia, jossa tiedonhallinta hajautetaan ja pilkotaan liiketoimintakokonaisuuksien mukaisiin “domaineihin”. Kukin domain sitten jakaa dataa toisille “datatuotteiden” avulla ja vastaa siitä että omat tuotteet ovat kuranttia tavaraa. Tämä “Data-as-a-Product” -periaate on yksi Data Meshin neljästä peruspilarista.
Datatuoteajattelua voi ja kannattaa kuitenkin hyödyntää riippumatta siitä, välittääkö organisaatio muuten Data Meshistä mitään. Millainen tämä ajattelutapa sitten on?
Yleisenä periaatteena datatuoteajattelun (Data-as-a-Product) voi tiivistää näin:
- Organisaatiolle tärkeä data pilkotaan loogisiin kokonaisuuksiin, joita myös hallitaan kokonaisuuksina – nämä tunnistetut kokonaisuudet ovat datatuotteita.
- Vastuut ja omistajuus määritellään datatuotteen tasolla kokonaisuutena sen sijaan että ne jaettaisiin esim. teknologisten komponenttien mukaan.
- Kaikessa keskitytään ajattelemaan “oikealta vasemmalle”: ketkä ovat datatuotteen käyttäjiä? Mitä heidän pitää datatuotteella voida tehdä? Mitä hyötyä käyttäjät tästä saavat? Kuinka voimme parantaa näitä hyötyjä tai yleistä käyttökokemusta?
- Datatuotteen kehittämistä suunnitellaan ja tehdään kokonaisuutena, ja tuotteen omistaja päättää mikä on järkevää ja tärkeää ja missä järjestyksessä edetään.
- Tuotteet on kuvattu ymmärrettävästi ja listattu johonkin niin, että dataa tarvitsevat voivat helposti selata tarjolla olevia tuotteita ja ymmärtää mitä mistäkin saa.
- Keskitetyn IT:n tehtävä on tarjota kyvykkyyksiä ja teknologioita datatuotteiden toteuttamista varten – mutta itse tuotteiden toteuttamisesta päättää liiketoiminta.
Mahdollisten datatuotteiden tunnistaminen ja rajaaminen on ensimmäinen vaihe, kun datatuoteajattelua lähdetään tuomaan organisaatioon. Datatuotteita voi olla monia erilaisia, ja on yleinen virhe jumiutua ajattelemaan vain tietynlaisia teknisiä komponentteja tuotteina. Datatuotteessa olennaisinta on se, että se muodostaa loogisen kokonaisuuden – yleensä tämä tarkoittaa yksittäisen datasetin lisäksi kaikkea sitä koodia ja komponentteja, jotka on tarkoitettu juuri tämän datasetin tuottamiseen. Tällaiselle kokonaisvaltaisemmalle datatuotteelle on löydyttävä selkeät inputit ja outputit sekä erityisesti käyttäjä, ja omistajuus on voitava osoittaa yhdelle tuoteomistajalle.
Tuotelähtöinen datatekeminen siis osaltaan hajauttaa tiedonhallintaa, mutta toisaalta fokusoi organisaation ajattelemaan liiketoiminnan näkökulmasta hyödyllisiä kokonaisuuksia teknisten komponenttien ja laajojen alustojen sijaan. Moni organisaatio meillä ja maailmalla näkeekin tässä nyt tavan vastata alati kasvavaan tarpeeseen tuottaa datasta enemmän ja nopeammin arvoa: perinteinen keskitetyn hallinnan näkökulma kun nähdään usein pullonkaulana ja kaikkiaan liian teknologiavetoisena.
Yksi datatuoteajattelun monista hyvistä puolista on, että se luonnostaan sopii hyvin pienemmän mittakaavan kokeiluihin ja hankkeisiin. Ei ole tarpeen lähteä uudistamaan koko organisaation toimintaa ja teknologioita, kun voidaan heti alussa tunnistaa ja rajata selkeä osakokonaisuus jota aletaan tuotteistaa. Ylipäätään ei useinkaan ole viisasta pyrkiä tekemään kaikesta datasta “tuotteita” – parempi on keskittyä kaikkein tärkeimpiin osakokonaisuuksiin, joilla on paljon käyttöä ja joiden merkitys liiketoiminnalle on suurin.
Lopulta kyseessä ei siis ole niinkään teknologinen mullistus kuin ajattelutavan muutos. Datatuoteajattelu voi toki vaikuttaa pitkälle vietynä organisaation tekemisen tapoihin ja esim. tiimirakenteisiin laajemminkin (etenkin jos lähdetään Mesh-ajattelua kohti), mutta yksinkertaiselta ytimeltään se tarkoittaa vain loogisten osakokonaisuuksien tunnistamista ja hallintaa.
Ehkä tärkeimpänä yksittäisenä ajattelun muutoksena datatuotteet pakottavat ajattelemaan tarkemmin käyttäjiä ja käyttäjille tuotettavaa arvoa. Kaikki tuotteet lenkkareista lenkkimakkaraan tehdään tunnistettuja ja hyvin ymmärrettyjä käyttäjiä varten – miksi data olisi tästä poikkeus? Tätä hyvin arkijärkistä näkökulmaa arvontuottoon tiedonhallinnassa onkin kaivattu jo jonkin aikaa!
Kirjoittaja
Juha Korpela, Creatidon kumppani