Datatuotteiden hallinta
Arvolähtöinen lähestymistapa dataan
Datatuotteiden hallinnan avulla pyritään luomaan arvolähtöinen lähestymistapa datan hallinnalle. Tarkastelun keskiöön laitetaan datan muodostama tuote, joka tuottaa liiketoiminnallista arvoa, sen sijaan, että dataputkea katsotaan eri teknologisten komponenttien osalta.
Yleisenä periaatteena datatuoteajattelun (Data-as-a-Product) voi tiivistää näin:
- Organisaatiolle tärkeä data pilkotaan loogisiin kokonaisuuksiin, joita myös hallitaan kokonaisuuksina – nämä tunnistetut kokonaisuudet ovat datatuotteita.
- Vastuut ja omistajuus määritellään datatuotteen tasolla kokonaisuutena sen sijaan että ne jaettaisiin esim. teknologisten komponenttien mukaan.
- Kaikessa keskitytään ajattelemaan “oikealta vasemmalle”: ketkä ovat datatuotteen käyttäjiä? Mitä heidän pitää datatuotteella voida tehdä? Mitä hyötyä käyttäjät tästä saavat? Kuinka voimme parantaa näitä hyötyjä tai yleistä käyttökokemusta?
- Datatuotteen kehittämistä suunnitellaan ja tehdään kokonaisuutena, ja tuotteen omistaja päättää mikä on järkevää ja tärkeää ja missä järjestyksessä edetään.
- Tuotteet on kuvattu ymmärrettävästi ja listattu johonkin niin, että dataa tarvitsevat voivat helposti selata tarjolla olevia tuotteita ja ymmärtää mitä mistäkin saa.
- Keskitetyn IT:n tehtävä on tarjota kyvykkyyksiä ja teknologioita datatuotteiden toteuttamista varten – mutta itse tuotteiden toteuttamisesta päättää liiketoiminta

Perinteisen datan hallinnan ja datatuoteajattelun keskeiset erot
Datatuotteessa olennaisinta on se, että se muodostaa loogisen kokonaisuuden – yleensä tämä tarkoittaa yksittäisen datasetin lisäksi kaikkea sitä koodia ja komponentteja, jotka on tarkoitettu juuri tämän datasetin tuottamiseen. Tällaiselle kokonaisvaltaisemmalle datatuotteelle on löydyttävä selkeät inputit ja outputit sekä erityisesti käyttäjä, ja omistajuus on voitava osoittaa yhdelle tuoteomistajalle.istajalle.

Palvelukuvaus
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä!
Juuse Montonen
juuse.montonen@creatido.fi
0400 861260
