Mitä jokaisen johtajan tulisi tietää tiedolla johtamisesta? – Tiedolla johtamisen funktio
Mistä tiedolla johtamisessa oikein on lopulta kyse? Mikä on tiedolla johtamisen tarkoitus organisaatiolle? Mitä sen avulla pyritään saavuttamaan?
Olen pyöritellyt aihetta monelta kantilta vuosien varrella, mutta lopulta olen aina päätynyt siihen tulokseen, että organisaatiokontekstissa tiedolla johtamisen funktio on auttaa organisaatiota sen tavoitteiden toteutumisessa.
Organisaation tavoitteet
Tavoitteet voivat olla moninaisia. Ne liittyvät useimmiten tiedon avulla tehtävään
- nykyisen toiminnan optimointiin, toiminnan tehostamiseen ja kannattavuuden maksimointiin jatkuvan parantamisen toimintatapoja hyödyntäen,
- tunnistetun muutoksen johtamiseen kasvun mahdollistamiseksi tai halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi ketterästi kehittäen,
- tulevaisuuden tutkimiseen, oppimiseen ja ennakoimiseen pitkänaikajänteen kilpailukyvyn mahdollistamiseksi.
Erilaiset tavoitteet edellyttävät erilaisia tiedolla johtamisen ratkaisuita ja painotuksia. Toisaalta vaaditaan systemaattisia rakenteita, toisaalta rohkeaa uudisraivaajahenkeä tai ennakkoluulotonta aarteenetsintäkykyä.
Tiedolla johtamisen funktio
Seuraavat asiat, jotka olen pyrkinyt alla olevaan kuvaan yksinkertaistaen kiteyttämään, läpileikkaavat mielestäni näitä kaikkia variaatioita.
Ensinnäkin organisaatiolla ja sen jokaisella toiminnolla ja toimijalla tulee olla selkeä tavoite. Ilman tavoitetta ei voi olla systemaattista ja johdonmukaista tiedolla johtamista.
Johtaakseen toimintaansa kohti tavoitetta, organisaatio tarvitsee sekä näkyvää eksplisiittistä tietoa (mm. eri järjestelmien tuottamaa tietoa, kuten CRM-, ERP-, HRM-tieto, tilastotietoa tai kyselytutkimustietoa) että organisaation ihmisten näkemysten ja kokemusten pohjalta syntynyttä hiljaista implisiittistä tietoa.
Parhaimmillaan eri tiedon ulottuvuudet aktivoivat keskustelua, tuovat siihen uutta näkökulmaa ja saavat aikaan älyllistä törmäytystä, joka mahdollistaa organisaation uudistumisten, jatkuvan oppimisen, tietämyksen lisääntymisen ja sitä myötä kilpailuedun muodostumisen.
Samalla tieto antaa selkänojaa yhteisen, jaetun ymmärryksen muodostumiselle, siitä missä olemme ja mitä meidän tulisi tehdä, jotta pääsemme sinne, mitä tavoittelemme.
Tiedolla on kuitenkin arvoa vasta, kun se johtaa toimintaan. Ei riitä, että meillä on tieto ja jaettu ymmärrys siitä, mitä pitäisi tehdä. Mikäli emme saa sitä tehdyksi, tavoite eli tiedolla johtamisen funktio ei toteudu. Ja itse muutostoimintaa voidaan ohjata myös tiedolla.
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Kokonaisuus edellyttää onnistuakseen vahvaa ja osaavaa tiedon, organisaation ja ihmisten johtamista. Tiedon eri ulottuvuuksia tulee olla riittävästi, luotettavasti ja tarkoituksenmukaisesti käytettävissä. Tiedolla johtamisen kulttuurin ja taitojen tulee tukea tiedon hyödyntämistä.
Tieto on organisaation pääoman kasvattamisen keskeinen uusiutuva polttoaine ja ihmiset sen moottori, joka pistää tiedon töihin tuottamaan tavoiteltua lisäarvoa ja vaikuttavuutta.
Kokonaisvaltainen tiedolla johtaminen mahdollistaa organisaation toiminnan tehokkaan ohjauksen, kehittämisen ja toiminnan optimoinnin. Se lisää organisaation inhimillistä pääomaa sekä luo edellytykset ja rohkeuden tiedolla uudistumiseen, jotka ovat pitkäjänteisen kilpailuedun edellytykset.
Kirjoittaja
Jani Listenmaa, CEO & Founder
jani.listenmaa@creatido.fi
050 911 3866