Siirry sisältöön
Creatido
  • Creatido
  • Tiedolla johtaminen
  • Meistä
  • PalvelutLaajenna
    • Strateginen kehittäminenLaajenna
      • Kypsyysanalyysi
      • Strategia
    • Rakenteet ja toimintamalliLaajenna
      • Toimintamalli
      • Kokonaisarkkitehtuuri
      • Mittaristo
    • Datalähtöinen liiketoimintaLaajenna
      • Datastrategia
      • Datan hallintamalli
      • Ratkaisuarkkitehtuuri
    • KoulutuspalvelutLaajenna
      • Tiedolla johtamisen koulutukset
      • Keynote-puheenvuorot
  • Asiakkaamme
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä
Creatido

Mitä on tapahduttava, jotta kokonaisarkkitehtuuri saadaan palvelemaan strategista johtamista ja tiedolla johtamista​?

31.5.20231.9.2023

Tiedolla johtaminen on tärkeä osa organisaatioiden tulevaisuuden menestystä. Tiedolla johtamisessa onnistumiseksi tarvitaan kokonaisarkkitehtuuria ja sen toteuttamista kokonaisarkkitehtuurin alkuperäisten ihanteiden mukaisesti.  

Tässä blogitekstissä käsitellään kuutta kriittistä kohtaa, jotka ovat oleellisia kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tiedolla johtamisen kohdearkkitehtuuria, joka keskittyy tiedolla johtamisen kannalta oleellisiin asioihin kutsutaan jäljempänä ´tiedolla johtamisen arkkitehtuuriksi’. 

Ensinnäkin, kokonaisarkkitehtuurin on noudatettava omia periaatteitaan ja keskityttävä strategialähtöiseen kuvaamiseen. Tiedolla johtamisen kokonaisarkkitehtuurissa on korostettava johtamisarkkitehtuuria ja pyrittävä yhdistämään tieto ja johtaminen (ei ainoastaan tieto- ja järjestelmäarkkitehtuuria). Tiedolla johtamisen kokonaisarkkitehtuurin on kyettävä kuvaamaan organisaation tiedolla johtamisen kokonaisuutta.

Toiseksi,  kokonaisarkkitehtuurin kuvaamisen tulee olla ymmärrettävää. Kaikkea ei tarvitse kuvata, vaan keskittyminen tiedolla johtamisen keskeisiin näkökulmiin ja tasoille riittää. Kuvaamisen on tapahduttava niin, että myös ne, jotka eivät ole perehtyneet kokonaisarkkitehtuurikielen ymmärtävät sen. Kehittämiskohteen omistajien ja tiedon hyödyntäjien on saatava riittävä käsitys kokonaisuudesta.

Kolmanneksi, tiedolla johtamisen kokonaisarkkitehtuuri tulee saada kaikkien organisaation osien pöydälle. Kokonaisarkkitehtuurin tulee olla ylimmän johdon agendalla, mutta myös tarjota tukea operatiivisten toimintojen kehittämiselle . Kokonaisarkkitehtuurin on oltava keskustelualusta eri toimintojen kanssa, kuten tietohallinnon, liiketoimintajohdon ja henkilöstön.

Neljänneksi, kokonaisarkkitehtuurin tulee sisältää tietoon perustuvan johtamisen prosessit ja tiedon toiminnallistaminen. Tiedolla johtamisen kokonaisarkkitehtuurin on kuvattava, miten tietoa tulee hyödyntää eri tilanteissa ja rooleissa. Kokonaisarkkitehtuurin avulla on mahdollista rakentaa yhteistä ymmärrystä organisaatiossa ja tukea strategian toteutumista tiedolla johtamisen avulla.

Viidenneksi, kokonaisarkkitehtuurin arvo tulee siitä, että se mahdollistaa yksilöiden ja organisaation yhteisen ymmärryksen rakentamisen. Kokonaisarkkitehtuuri tukee strategian käytäntöön viemistä ja edistää tiedolla johtamisen kypsyyttä ja kyvykkyyttä.

Kuudenneksi ja viimeiseksi, kokonaisarkkitehtuurin tulee olla osa muutosmatkaa ja sen toteuttamista. Pelkkä kuvaaminen ilman toimintaa ei tuo arvoa. Tiedolla johtamisen muutosprosessissa tarvitaan syvää ymmärrystä tiedolla johtamisen viitekehyskokonaisuudesta ja sen yhdistämistä ketterään muutosjohtamiseen, kokonaiskehittämiseen ja hankehallintaan. Kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen helpottaa tätä prosessia ja mahdollistaa strategisen tiedolla johtamisen toteutumisen käytännössä.

Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen tiedolla johtamisen näkökulmasta on tärkeä askel kohti tiedolla ohjautuvaa organisaatiota. Kun kokonaisarkkitehtuuria hyödynnetään oikein ja se on osa muutosprosessia, se tuottaa lisäarvoa ja edistää organisaation menestystä tiedolla johtamisen kautta.,

Kirjoittaja

Juuse Montonen, tiedolla johtamisen asiantuntija
juuse.montonen@creatido.fi
0400 861260

Tilaa uutiskirje!

Tietosuojaseloste

© 2023 Creatido

  • Creatido
  • Tiedolla johtaminen
  • Meistä
  • Palvelut
    • Strateginen kehittäminen
      • Kypsyysanalyysi
      • Strategia
    • Rakenteet ja toimintamalli
      • Toimintamalli
      • Kokonaisarkkitehtuuri
      • Mittaristo
    • Datalähtöinen liiketoiminta
      • Datastrategia
      • Datan hallintamalli
      • Ratkaisuarkkitehtuuri
    • Koulutuspalvelut
      • Tiedolla johtamisen koulutukset
      • Keynote-puheenvuorot
  • Asiakkaamme
  • Julkaisut
  • Ota yhteyttä