Koulutusorganisaatioiden strateginen tiedolla johtaminen
Tiedolla johtaminen ja sen kehittäminen on koulutuksenjärjestäjille ajankohtaisempaa kuin koskaan. Tietoon pohjautuva päätöksenteko ja tiedon hyödyntäminen tuloksellisessa ja vaikuttavassa koulutuksen järjestämisessä edellyttää entistä vankempaa osaamista ja kyvykkyyttä sekä tuottaa että hyödyntää tietoa.
Koulutuksenjärjestäjän näkökulmasta tiedon tarve liittyy olennaisesti muun muassa seuraaviin eri aikahorisonteissa tarvittavaan tietoon:
- Tulevaisuuden tiedolla johtaminen: Pitkän aikajänteen työelämän ilmiöiden ja muuttuvien osaamistarpeiden ennakointi toimiala- ja tehtäväkohtaisesti – kuinka muuttuviin tarpeisiin vastataan tiedon avulla proaktiivisesti koulutuspaikkoja ja koulutussisältöjä painottamalla aloille niin, että tulevaisuuden työelämän tarpeet ja osaajat kohtaavat toisensa. Niin kansalliset kuin organisaatiokohtaisetkin pitkän aikajänteen kilpailuedut ja vaikuttavuus riippuvat pitkälti tiedosta, jonka varassa tulevaisuutta luodaan.
- Strategialähtöisen muutoksen tiedolla johtaminen: Kaikki koulutuksenjärjestäjät kohtaavat kansallisista ohjaavista linjauksista ja kansainvälisistä megatrendeistä tulevien yhteisten haasteiden ja mahdollisuuksien lisäksi niiden omasta erityisestä historiastaan ja alueellisesta toimintaympäristöstään johtuvia muutostarpeita. Nämä muutostarpeet on linjattu organisaatioiden strategiassa painopisteiksi, joissa niiden tulee keskipitkällä aikavälillä uudistua. Tämän muutoksen ohjaaminen edellyttää tietoa ja rohkeutta ketterään kehittämiseen, kokeiluihin ja uusiutumiseen. Toisaalta koulutusorganisaatioiden strategioista itsestään löytyy vahva painotus tiedolla johtamisen ja datakyvykkyyden kehittämiseen, joka vaatii entistä merkittävämpiä panostuksia, jotta lisäarvo datasta on ulosmitattavissa tulevaisuudessa.
- Operatiivisen suorituskyvyn johtaminen: kiristyvä julkinen talous ja koulutuksenjärjestäjien rahoituksen ennakointi edellyttää entistä voimakkaampaa tavoitejohtamista ja optimaalista suoritusta jokaiselta johtajalta, esimieheltä ja asiantuntijalta. Asiantuntijatyötä voi ja pitää johtaa tiedolla mutta se pitää tehdä taitain. Väitän, että monella koulutusorganisaatiolla on vielä pitkä muutosmatka kuljettavaksi ja monta tiedolla johtamisen kulttuurillista lukkoa avattavaksi, että tietoa aidosti hyödynnetään esimerkiksi luokkahuone tai opettajatasoisesti yhdessä tiedolla oppien. Parhaimmillaan tiedolla ohjautuva toiminta mahdollistaa sekä organisaation menestyksekkään toiminnan, hyvinvoivan henkilöstön ja työelämän osaamistarpeisiin valmistuvat, omaa koulutustaan vastaaviin tehtäviin työllistyvät opiskelijat.
Koulutuksenjärjestäjälle tiedolla johtamisessa olennaista on yhdistää tieto, teknologia, osaavat ihmiset ja strategialähtöinen johtaminen palvelemaan sekä organisaation, opiskelijan, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan tarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Se edellyttää sekä kokonaisvaltaista ja yhteistä ymmärrystä siitä, mitä tiedolla johtamisella tarkoitetaan, tiedolla johtamisen systemaattista ja pitkäjänteistä johtamista ja kehittämistä sekä rohkeutta panostaa siihen. Tiedolla johtamisen lisäarvo ei synny ilman merkittäviä panostuksia.
Kansalliset hankkeet toiminnan kehittämisen tukena
Kasvavaan tiedolla johtamisen tarpeeseen on vastattu mm. Tieto-osaava -hankkeen muodossa, jossa mekin olemme saaneet olla läheisesti mukana. Tieto-osaava hankkeen tavoitteena on parantaa tiedon tuotantoon, mittaamiseen, arviontiin ja hyödyntämiseen liittyviä prosesseja valtakunnallisesti erityisesti kattavan ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkoston kautta. Hankkeen aikana luodaan valtakunnallisia kokonaisuuksia, käytäntöjä ja ohjeistuksia, joita kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat omassa toiminnassaan hyödyntää.
Valtakunnallisten hyvien käytänteiden ohella kullakin koulutusorganisaatiolla on myös omat erityiset tiedolla johtamisen lähtötilanteensa, vahvuutensa ja kehittämistarpeensa. Tieto-osaavan jatkohankkeessa tullaan keskittymään valtakunnallisten hankkeiden (Tieto-osaava, Karkki, Digiosaava ja OA) implementointiin. Tavoitteena on kasvattaa oppilaitosten digikyvykkyyttä ja juurruttaa hankkeiden tuotoksia osaksi toimintaa. Jotta aitoa vaikuttavuutta saadaan aikaiseksi, tulee oppilaitosten pystyä soveltamaan tietojohtamisen käytäntöjä ja toimintatapoja oman oppilaitoksen kontekstiin sopivalla tavalla.
Organisaatiokohtaiset ratkaisut
Kokemustemme pohjalta olemme rakentaneet koulutusorganisaatioille suunnatun kokonaispalvelun tietojohtamisen kypsyyden ja kyvykkyyden kehittämiseksi tehokkaasti ja vaikuttavasti.
Creatidolta löytyy valmis tiedolla johtamisen strategisen kehittämisen konsepti, joka sopii erinomaisesti koulutusorganisaatioiden tiedolla johtamisen kehittämiseksi
- Tiedolla johtamisen kypsyysanalyysin, joka kertoo tiedolla johtamisenne nykytilan ja kehittämiskohteet
- Tiedolla johtamisen strategia ja tiekartta, joka kirkastaa suunnan ja toimenpiteet tiedolla johtamisen kehittämiseksi
- Tiedolla johtamisen hallinta- ja kehitysmalli, joka jäsentää kuinka tiedolla johtamisen äärelle organisoidutaan ja kuinka sitä kehitetään strategian mukaisesti
Lisäksi tuemme koulutuksenjärjestäjiä tarpeen mukaan muun muassa mittaristojen kehittämisessä, raportoinnissa ja analytiikassa, tietojohtamisen osaamisen kehittämisessä sekä itse datan strategisessa johtamisessa mukaan lukien datastrategia, datan hallintamalli ja datalähtöisen toiminnan kehittäminen.
Olemme toimineet useiden merkittävien koulutusorganisaatioiden kumppanina tiedolla johtamisen kehittämisessä. Alla muutamia asiakastarinoitamme, joihin pääset tutustumaan tarkemmin logoja klikkaamalla.
Me Creatidolla pystymme vastaamaan koulutusorganisaatioiden tiedolla johtamisen muuttuviin tarpeisiin. Me olemme kumppaninne matkallanne tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi
Ota yhteyttä niin kerromme lisää!
Kirjoittaja
Jani Listenmaa, CEO, Creatido Oy
- 050 911 3866
- jani.listenmaa@creatido.fi