Kypsyysanalyysi ja strategia
Tiedolla johdettu asiakas- ja henkilöstökokemus
“Olemme Satasairaalassa nostaneet asiakas- ja henkilöstökokemuksen johtamisen yhdeksi tärkeäksi kehityskohteeksi. Syksyllä 2021 käynnistimme projektin, jossa tunnistettiin kypsyysanalyysin avulla tiedolla johtamisemme nykytila, vahvuudet ja kehittämistarpeet. Kypsyysanalyysin pohjalta laadimme asiakas- ja henkilöstökokemuksen tiedolla johtamisen strategian ja koulutimme henkilöstöä Creatidon johdolla”, toteaa Satasairaalan asiakaspalvelupäällikkö Mari Viljanen-Peuraniemi.
Tunnustusta pitkäjänteiselle kehittämiselle jo aiemmin
Satasairaala on jo vuosien ajan tunnistanut asiakas- ja henkilöstökokemuksen merkityksen ja nostanut asiakas- ja henkilöstökokemuksen korkealle strategiassaan. Asiakaskokemusta on mitattu vuodesta 2017 lähtien, jotta sitä voitaisiin tehokkaasti myös kehittää. Tämä kehittymistavoite ulottuu nykyään asiakaskokemuksen lisäksi myös henkilöstökokemukseen.
Asiakaskokemuksen kehittämiseksi Satasairaala on jo tehnyt hienoa työtä, mistä he saivat tunnustusta vuoden 2019 kansainvälisessä IHF:n (International Hospital Federation) kilpailussa. Satasairaala ansaitsi tuolloin tunnustuspalkinnon asiakaskokemuksen johtamisen ja palvelukulttuurin kehittämisen kategoriassa.
Mihin panostaa jatkossa?
Jotta Satasairaala ja tuleva hyvinvointialue voi jatkaa tiedolla johtamisen kehittämistään tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, oli tärkeää ennen jatkopanostuksia mitata organisaation tiedolla johtamisen nykytilanne, tunnistaa kehittämisen kohteet ja niiden väliset suhteet. Vasta tämän jälkeen voidaan päättää, mitä kehitetään ja mihin panostukset laitetaan. Nykytilanteen ja kehittämisen kohteiden tunnistaminen mahdollistaa myös kehittämispanostusten vaikutusten mittaamisen ja seurannan sekä pidemmällä aikajänteellä jopa vaikuttavuuden seurannan.
Yhteistyö aloitettiin CREATIDO™ -kypsyysanalyysillä.
Kypsyysanalyysiin sisältyvä CREATIDO™ –indeksi tarjosi Satasairaalalle konkreettisen luvun, joka määrittä nykyisen kypsyystason sekä auttaa kehittymisen seurannassa.
CREATIDO™ -indeksi
Yksi luku, joka kertoo organisaation tiedolla johtamisen tason ja kehityspanostusten vaikuttavuuden.
Satasairaala ansaitsi kypsyysanalyysimme perusteella myös CREATIDO™ -sertifikaatin tunnustuksena hyvästä työstä
CREATIDO™ -sertifikaatti
Sertifikaatti on tunnustus hyvästä työstä – Asiakkaat ja henkilöstö tietävät, että organisaation toimintaa johdetaan tiedolla.
Sertifikaatti myönnetään
• Tasolla 3 ja siitä ylöspäin
• Vuodeksi kerrallaan
Lisäksi kypsyysanalyysi sisälsi konkreettiset toimenpiteet seuraavalle kypsyystasolle nousemiseen. Niiden pohjalta johdimme Satasairaalan asiakas- ja henkilöstökokemuksen tiedolla johtamisen strategian laatimisprosessia CREATIDO™
-strategiakonseptin mukaisesti. Kirkastimme yhdessä Satasairaalan tiedolla johtamisen vision ja strategiset päämäärät sekä reittikartan toiminnoista, joiden avulla tavoitteet saavutetaan. Näin varmistamme strategian toteutumisen ja tiedolla johtamisen kehittymisen haluttuun suuntaan tulevaisuudessa. Koulutimme myös Satasairaalan keskijohtoa, jotta heillä on tulevaisuudessa entistä paremmat valmiudet ja yhteinen ymmärrys asiakas- ja henkilöstökokemuksen tiedolla johtamisen strategian toimeenpanemiseksi.
”Creatidon kanssa yhteistyö on ollut helppoa ja tuloksellista. Arvostamme vahvaa osaamista tiedolla johtamisen kokonaisuudessa.”
– Mari Viljanen-Peuraniemi, Asiakaspalvelupäällikkö
Lähde sinäkin Satasairaalan tapaan muutosmatkalle tiedolla ohjautuvaksi organisaatioksi!