Voitko luottaa dataasi?
Kuten juuri julkaisemissamme tiedolla johtamisen trendeissä totesimme, yhtenä vuoden 2025 top-3 trendeistä on ”Datan laatu kuntoon”. Heikon tai kelvollisenkaan pohjadatan päälle on vaikea rakentaa hyvää analytiikkaa puhumattakaan tekoälyn käytöstä datan jalostamiseen.
Mutta voitko sinä luottaa dataasi? Me ja minä Creatidolla olemme usein aiheen äärellä. Hyödynnämme datan laadun tutkimisessa muun muassa kuusiosaista kysymyspatteristoa, joka tarkastelee datan luotettavuutta eri näkökulmista. Malli pohjautuu kuuteen eri aihealueeseen: Ainutlaatuisuus, täydellisyys, ajantasaisuus, yhtenäisyys, tarkkuus sekä oikeellisuus. Keräämällä näihin kysymyksiin vastaukset dataasi vasten, saat kattavan listauksen mahdollisista kehitystarpeista datan laadun kehittämiseksi.
															Nostan esimerkkinä mallista datan täydellisyyden, toisin sanoen puuttuuko datasta jotain. Tähän mallissamme esitetään aiheeseen liittyviä kysymyksiä:
- Onko kaikissa (datan käyttötarkoitusta varten) tarpeellisissa kentissä dataa?
 - Onko dataa kaikista lähteistä, joista sitä pitäisi olla?
 - Onko kaikki data saatu ladattua raportointiin?
 - Onko datasarjoissa puutteita, esim. Ajallisia aukkoja, järjestyksellisiä aukkoja tai kokonaisia datan alisarjoja?
 - Onko käytössä varmennuksia, joilla varmistetaan datan täydellisyys?
 - …
 
Kuten huomataan, tässä esimerkiksi nostetut kysymykset kohdistuvat osin lähdejärjestelmään, osin dataan itsessään ja osittain datavarastoon. Kaikki nämä näkökulmat ovat tarpeen, sillä luottamus dataan voi kadota datan käsittelyyn missä tahansa kohtaa sen elinkaarta. Personointi käyttötarkoitukseen toki on tarpeellista.
Kysymyksiä on vastaavasti jokaiselle aihealueelle ja mallissamme on kuvattu useita esimerkkikysymyksiä, joilla pääsee alkuun.
															Kiinnostuitko datan luotettavuuden ja laadun kasvattamisesta? Ota meihin yhteyttä ja katsotaan dataperustasi kuntoon!
															Kirjoittaja
Juuso Tuomola
Tiedolla johtamisen asiantuntija
Creatido Oy
- 040 869 9162
 - juuso.tuomola@creatido.fi
 
