Muutosprosessi
Muutosprosessi
Muutosprosessi – Creatido – Tiedolla johtaminen on parhaimmillaan kokonaisvaltainen ja yhteensitova johtamisfilosofia. Se on tapa ajatella, jäsentää ja hahmottaa ympäröivää maailmaa. Se on tapa kehittää ja luoda uutta. Se koskettaa koko organisaatiota. Creatidon tarinan taustalla on omakohtainen kokemuksemme asiakasorganisaatioidemme arjesta ja siitä kummunnut halu jakaa näitä oppeja ja kokemuksia laajemmin, mahdollistaen toivottavasti yhä useampien organisaatioiden toiminnan systemaattisen hallinnan, johtamisen ja kehittämisen entistä kompleksisemmassa ja nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä. Pitkään markkinaa ja asiakkaiden tarpeiden kehitystä seuranneena, olemme pyrkineet ammatillisesti menemään entistä syvemmälle itse tiedolla johtamisen kehittämiseen organisaatioissa. Ketteriä spurtteja täytyy ottaa, jotta ravistellaan vanhaa ja opitaan uutta, saadaan nopeita voittoja ja pidetään innostusta yllä, mutta merkittävän lisäarvon mahdollistamiseksi taustalla tulee olla strategista, systemaattista, pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista tiedolla johtamisen kehittämistä. Tästä tarpeesta syntyi myös Creatido. Haluamme antaa tiedolla johtamisen avulla sekä itsellemme että asiakkaillemme kiireisen arjen keskellä myös aikaa ajatella ja unelmoida. Niinä hetkinä yleensä moni asia kirkastuu ja parhaat asiat syntyvät. Tämä perusajatus on vahvasti myös Creatidon arvopohjassa.”Maailma on kaunis ja hyvä elää sille, jolla on aikaa ja tilaa unelmille ja mielen vapaus” -Vexi Salmi. Lue lisää yhteistyökumppaneistamme: https://www.creatido.fi/asiakkaamme/ Haluatko tehdä yhteistyötä kanssamme? – Ota yhteyttä!
Muutosprosessi
Esittely
Tiedolla ohjautuneeksi organisaatioksi muuntautuminen ja kehittyminen on muutosprosessi, joka vaatii aktiivista ja tiedostavaa “muutoksen tekemistä”.
Organisaation päästessä IDO-kehityspolullaan vaiheeseen, jossa nyky- ja tavoitetila ovat selvillä (kypsyysanalyysi), keskeiset päämärät on linjattu ja kehittämiskohteet on tunnistettu ja priorisoitu (strategia), organisaation tulisi ratkaista, miten luoda jatkuva ja ikään kuin itsestään toimiva toimintamalli tiedolla johtamisen kehittämiseksi. Jotta useiden eri osa-alueiden kypsyystasoja pystytään kehittämään ja kokonaisuutta viemään kohti edistyneempää ja vaikuttavampaa tiedolla johtamisen systeemiä, olisi organisaation tärkeää päästä projekti projektilta etenevästä nykivästä kehittämisestä kohti yhteisesti sovittua hallittua toimintatapaa.
Tiedolla johtamisen kehittämisen tavoitteena on virittää tiedolla johtamisen kannalta oleelliset kyvykkyydet toimimaan yhdessä, jotta tiedon hyödyntäjät saisivat aina vain parempaa tietoa käytettäväksi. Näin tietoa pystytään hyödyntämään parempien päätösten ja sujuvamman arjen toiminnan saavuttamiseksi. Itse kehittämisen tulee pyrkiä vastaavanlaiseen helppouteen ja virtaviivaiseen tekemiseen, jotta tietotoimitusketju saadaan virtamaan sujuvasti ja siirryttäisiin inkrementaalisesti kohti asetettuja päämääriä.
Creatidon jatkuvan kehittämisen toimintamalli tarjoaa työkalut tähän ongelmaan. Malli pohjautuu Lean-, Agile-, ja kokonaisarkkitehtuurifilosofioihin (TOGAF ja JHS 179) ja niiden sisältämiin ajattelumalleihin sekä menetelmiin. Mallimme on kokonaisuuden tiedostavaa ja asioita systemaattisesti eteenpäin vievää, mutta samanaikaisesti ketteriä periaatteita ja toimintatapoja kunnioittavaa. Kanssamme muutosprosessi etenee sujuvasti vaihe vaiheelta kohti seuraavaa kypsyystasoa!
Toteutuksen vaiheet
- Jatkuvan kehittämismallin periaatteiden esittely
- Roolien ja vastuiden määrittäminen, organisoituminen ja kehittämisen toimintamallien käyttöönotto
- Projektien priorisointi, tiekartan laatiminen, resursointi
- Ensimmäisten ketterien muutosprojektien toteuttamien johtaminen mallin mukaisesti
- Jatkuvan kehittämisen toimintatavan juurruttaminen
Palvelu koostuu seuraavista osa-alueista:
- Jatkuvan kehittämisen toimintamalli rakentaminen
- Projektinjohto
- IDO Advisor -tuki
- Implementointihankkeiden toteutus
Palvelun merkitys matkalla tiedolla ohjautuneeksi organisaatoksi
Tiedolla johtamisen kokonaisvaltainen ja jatkuva kehittämisen tapa on tehokkaampaa ja hallittavampaa kuin perinteinen projektikohtainen organisoituminen. Jatkuvan kehittämismallin avulla yksittäiset projektit saadaan kytkeytymään isompiin kehittämiskokonaisuuksiin. Tämä säästää merkittävän määrän aikaa, joka menisi muuten erilaiseen järjestäytymiseen, koordinointiin ja kommunikointiin.
Samalla sen avulla ohjataan kokonaisuutta kohti tiedolla johtamisen visiota ja strategisia päämääriä. Näin kehittäminen kohdentuu organisaation tavoitteiden toteutumisen kannalta kohti eniten arvoa tuottavaa työtä.